Norsk-Bichon-Frise-Klubb
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Norsk-Bichon-Frise-Klubb

Norwegian-Bichon-Frise-forumspace
 
IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

 

 Øyenlysning

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Starmaker
Admin
Starmaker


Antall Innlegg : 23
Join date : 03.08.2008

Øyenlysning Empty
PosteTema: Øyenlysning   Øyenlysning EmptyMan Aug 04, 2008 1:52 am

Hei

Det har hvert mye diskusjon omkring øyenlysninger, i dagens hundeverden er nesten alt offisielt og dermed kan ikke noe skjules og heller ikke kan noe legges på noen som ikke skal ha det. Vi har tilgang til resultater i alle fall i både Finland og Sverige.

Har her lagt inn øyenlysningen for -06-07 og det som er registrert for -08.
Ganske bra resultat syntes jeg med tanke på at vi bare hoppet ut i det og startet. Noe grums til å begynne med, men det ser bedre ut for hvert år.
På de siste 3 år har vi 2 tilfeller av PRA, hvor vi ikke har funnet flere i linjene+ 3 tilfeller av katarakt. Et av tilfellene ble lyst om igjen og fri, dette er bra men ingen sovepute.

Ingen kan klandres og ingen skal henges, og heller trenger ingen å ta mer heder enn andre for dette resultatet som bare er tilfeldighet.
Når vi startet kunne det slå alle veier.

Jeg håper virkelig at alle bruker hodet fremover og samarbeider for fortsatt godt resultat.
Det vi vet, det vet vi, men herre gud hvor lite vi egentlig vet, hvem vet hva som ligger i generasjonene bak oss, vi kan fortsatt få overraskelser, det enest vi er sikre på er akkurat det resultatet vi har fått her og nå eller der og da, la oss jobbe fremover og på sikt vil vi kunne sikre rasen så sunne øyne som det er mulig.
Vi har mange oppdrettere som er dårlige på å lys, da man ser på resultatene er det faktisk mange ikke reg. oppdrettere som er flinkere til å teste hundene sine, sånn må det ikke være.
La oss ikke stenge noe ut i kulden, og heller ikke bruke gamle eller tilfeldige resultater knyttet opp til et kennel navn eller person, vi er alle i samme båt og startet ved samme strek.

La oss bygge videre på de gode resultatene vi har men ikke sove på dem, lys alle avlshunder hvert år, og oppfordr valpekjøpere til å lyse selv om de ikke skal avle, i alle fall noen ganger i hundens liv.

Wivi
Til Toppen Go down
http://www.petitamibichonfrise.com
Aylari

Aylari


Antall Innlegg : 5
Join date : 13.08.2008
Bosted : Karmøy

Øyenlysning Empty
PosteTema: Re: Øyenlysning   Øyenlysning EmptySøn Aug 17, 2008 2:32 pm

Hei!
Jeg ville bare si at det var veldig positiv lesning både resultatene og det du har skrevet Smile
Jeg har også lyst mine hunder, men hadde litt av et strev med å få det til da vi ikke har vett. som utfører dette her og må reise bort for å få det gjort. Det som min vett. nå sier er av stor interresse fordi det nå vil bli lettere, billigere og dermed vanligere for allemann å lyse. Der er blodtester på trappene!! dvs. at vi kan få utført testene ved blodprøver som sendes til lab og da kan alle veterinærer utføre også disse testene.
Det er en stor tilleggsutdannelse som må til for å bli godkjent som øyenlyser og dermed blir det ferre og ferre av dem Crying or Very sad Så jeg krysser fingrene for at de får til disse nye testene og at vi som ikke har lokal vett. med lysning snart får det lettere tilgjengelig.
Ps: kanskje det går fortere hvis flere viser interresse for og etterspør disse testene?

Hjørdis
Til Toppen Go down
http://www.kennelaylari.com
Starmaker
Admin
Starmaker


Antall Innlegg : 23
Join date : 03.08.2008

Øyenlysning Empty
PosteTema: Re: Øyenlysning   Øyenlysning EmptySøn Aug 17, 2008 10:29 pm

Hei igjen

Ja de jobber med DNA coden i Usa, men hva Ellen Bjerkås sa, det kan enda tå år før de knekker den, men de som venter på noe godt venter ikke forgjeves sies det.

Wivi
Til Toppen Go down
http://www.petitamibichonfrise.com
Sponsored content





Øyenlysning Empty
PosteTema: Re: Øyenlysning   Øyenlysning Empty

Til Toppen Go down
 
Øyenlysning
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk-Bichon-Frise-Klubb :: Your first category :: ØYENLYSNINGER-
Gå Til: